Bezobratlí živočichové v nádrži Jordán
- Podrobnosti
- Napsal Roman Věžník
V rámci projektu Voda jsme se rozhodli pozorovat bezobratlé živočichy v Jordáně. Nejdříve jsme si shromáždili všechny pomůcky, které budeme potřebovat (teploměry, akvaristické síťky, misky, kalíšky se zvětšovacím sklem, binokulární lupy, mikroskopy a literaturu).
Na práci jsme se nejprve teoreticky připravili. Každý z nás zkusil zpracovat podle internetu do powerpointové prezentace krátký referát o jednom bezobratlém živočichovi, kterého bychom v Jordáně teoreticky mohli ulovit. Tyto krátké referáty jsme potom dali dohromady vždy podle skupin bezobratlých živočichů (např. kroužkovci, měkkýši, ploštice atd.). Někteří z nás se zaměřili na rozdíly mezi podobnými skupinami bezobratlých, například mezi larvami jepic a larvami pošvatek.
Abychom si trochu odpočinuli a změnili činnost, zkusili jsme si některé bezobratlé živočichy nakreslit černým fixem na bílý papír. Obrázky jsme vystříhali a nalepili na velký plakát předem natřený modrou temperou. Tak vznikla naše společná výtvarná práce, kterou jsme nazvali „Pod hladinou“ a na kterou jsme docela pyšní.
Během září jsme okolí Jordánu navštívili čtyřikrát (tabulka č. 1), změřili teplotu vody a pokaždé se pokusili ulovit co nejvíc vzorků. Lovili jsme pomocí akvaristických sítěk, které jsme vyplachovali do mělkých misek. Ulovené bezobratlé živočichy jsme pozorovali buď na místě, nebo ve škole pomocí kalíšků se zvětšovacím víčkem, binokulární lupy a mikroskopu.
Tabulka č. 1.
pozorování |
teplota vody |
ulovení živočichové |
|
22°C |
mákovka vodní, brouci, klešťanka |
|
22°C |
pijavka, buchanka, hrotnatka, vážka (larva), jepice (larva), klešťanka, splešťule blátivá, komár (kukla) |
|
20°C |
pijavka, chobotnatka, vážka (larva), jepice (larva) |
|
16°C |
pijavka, chobotnatka, jepice (larva), klešťanka, pakomár (larva) |
Živočichy jsme určovali většinou do rodů (tabulka č. 2.). Na druhy jsme si troufli pouze u mákovky vodní a splešťule blátivé, které se poznají snadno. U brouků si nejsme jistí ani čeledí, možná patřili mezi vodomilovité, potápníkovité nebo plavčíkovité. Živočichy jsme se totiž rozhodli nezabíjet, což nám určování trochu ztěžovalo. Vzorky jsme určovali pomocí literatury (viz seznam literatury).
Tabulka č. 2.
Celkový přehled ulovených živočichů |
|||
kmen |
podkmen nebo třída |
řád |
čeleď, rod nebo druh |
kroužkovci |
pijavice |
pijavka, chobotnatka |
|
členovci |
korýši |
perloočky, buchanky |
hrotnatka, buchanka |
šestinozí |
chvostoskoci |
mákovka vodní |
|
šestinozí, hmyz |
vážky |
vážka (larva) |
|
jepice |
jepice (larva) |
||
brouci |
pravděpodobně vodomilovití, potápníkovití nebo plavčíkovití |
||
ploštice |
klešťanka, splešťule blátivá |
||
dvoukřídlí |
pakomár (larva), komár (kukla) |
Pro zajímavost jsme 13. 9. zkusili lovit i v jezírku v botanické zahradě. Podařilo se nám zde chytit úplně jiné bezobratlé živočichy než v Jordáně (ploštěnku, berušku vodní a larvu pošvatky). Z obratlovců v síťce uvízl čolek. U Jordána jsme také 13. 9. vyfotografovali potkana.
Co nám práce přinesla? J
- Dostali jsme se ven ze školních lavic a na čerstvý vzduch
- Oddechli jsme si od klasického učení
- Učili jsme se zábavnou formou
- Příjemně jsme si zpestřili den
- V některých z nás se probudila lovecká vášeň
- Vyzkoušeli jsme si práci s binokulární lupou
- Naučili jsme se určit základní skupiny bezobratlých živočichů
- Zdokonalili jsme se ve vytváření prezentací
- Naučili jsme se pracovat s literaturou a správně ji citovat
Ale občas nás také něco rozzlobilo L
- Špinavé a mokré boty od bláta
- Mokré dlouhé rukávy
- Zapáchající ruce
- Není tam wi-fi
Literatura:
- Čihař, J. (1976): Příroda v ČSSR. - Severografia, Liberec
- Daněk, G. (1964): Zoologie - 3. díl. - Státní pedagogické nakladatelství, Praha
- Dobroruka, L. J. (1988): Pestrá příroda. - Albatros, Praha
- Felix, J. (1995): Naší přírodou krok za krokem - zvířata. - Albatros, Praha
- Garms, H. (1997): Rostliny a Živočichové - příručka k určování. - Knižní centrum, Žilina
- Hanzák, J. (1979): Světem zvířat 5. díl (2. část) - bezobratlí. - Albatros, Praha
- Lang, J. (1970): Zoologie - 1. díl. - Státní pedagogické nakladatelství, Praha
- Štěrba, O. (1986): Pramen života. - Panorama, Praha
- Vilček, F. (1988): Přírodopis 6. - Státní pedagogické nakladatelství, Praha
Kristýna Méry, Nikola Gáliková, Vilma Staňková
I naše škola vzpomíná 100. výročí vzniku ČSR
- Podrobnosti
- Napsal Roman Věžník
Jako každý rok, tak i letos 28. října pan prezident ve Vladislavském sále Pražského hradu připomene nám všem významné výročí - výročí vzniku samostatného Československa.
Letos je to výročí obzvlášť významné. Uplynulo již sto let od památného 28.října, kdy se začaly psát dějiny samostatného státu Čechů a Slováků, kteří se vymanili z područí Rakouska – Uherska.
U jeho zrodu stál Tomáš Garrigue Masaryk – první prezident (Osvoboditel), Milan Rastislav Štefánik - slovenský politik, Edvard Beneš – ministr zahraničních věcí, Karel Kramář – první předseda vlády, Alois Rašín – ministr financí.
Letopočty, které tvoří hlavní milníky v historii naší země, často končí osmičkou: Byl to rok 1918 – vznik samostatného Československa
září 1938 - podepsání Mnichovské dohody
únor 1948 – komunistický převrat pod vedením Klementa Gottwalda
srpen 1968 – okupace Československa armádami Varšavského paktu
Další významné datum je rok 1989 – rok, kdy proběhla tzv. „sametová revolu-ce“, kdy skončila diktatura jedné strany a byl nastolen demokratický systém v čele s prezidentem Václavem Havlem.
Rok 1993 znamenal v dějinách společného státu Čechů a Slováků významný mezník. Oba národy se rozhodly jít vlastní cestou. Vznikly dva samostatné státy: Česká republika a Slovenská republika. Stále však platí, že obyvatelé Slovenska patří k našim nejbližším přátelům.
Pan prezident u příležitosti stého výročí vzniku Československa jako každo-ročně vyznamená osobnosti, které se svou prací nebo činy zasloužili o rozkvět naší vlasti. Snažme se o to, abychom i my svou prací přispívali k její, a tudíž i naší krásné budoucnosti.
Žáci ze ZŠ Mikuláše z Husi složili mezinárodní zkoušky z angličtiny
- Podrobnosti
- Napsal Roman Věžník
Středa 5. září byla pro některé žáky ze Základní a Mateřské školy Tábor náměstí Mikuláše z Husi zvláštním dnem. Převzali si totiž svůj první certifikát o složení prestižní mezinárodní jazykové zkoušky Cambridge English. Slavnostní předání proběhlo společně s ostatními táborskými absolventy v obřadní síni Městského úřadu v Táboře.
Škola již několikátým rokem spolupracuje s Evropským centrem jazykových zkoušek v Českých Budějovicích, a proto mají děti možnost přímo ve škole navštěvovat přípravné kurzy k mezinárodním zkouškám a poté je absolvovat. Složení zkoušky dodává žákům sebedůvěru k využívání angličtiny, přináší jim povzbuzení a motivaci, aby pokračovali v dalším studiu a dosáhli vyšších kvalifikačních stupňů. Naše škola zároveň již třetím rokem využívá při výuce metodu CLIL (výuka školního předmětu prostřednictvím anglického jazyka). Děti se tedy naučí používat angličtinu v přirozených situacích a začnou v něm plynule komunikovat.
Škola nabízí přípravné kurzy k mezinárodním zkouškám pro žáky od čtvrté až do deváté třídy. Doufáme tedy, že se opět za rok sejdeme s úspěšnými studenty při dalším slavnostním předávání certifikátů.
Mgr. Stanislava Bělohlavová, Mgr. Hana Prošková a Mgr. Štěpánka Jenčíková – vyučující anglického jazyka